- Hoe bestel ik banden?
Dit kunt u doen in 3 stappen:
1. Selecteer uw band.
Vul uw bandenmaat op de homepage in. U vindt uw bandenmaat op de zijkant van uw huidige autobanden. Als u de u de gewenste autobanden gevonden heeft kiest u het aantal banden dat u nodig heeft.2. Kies een montagepartner of afleveradres.
Wij hebben verschillende montagepartners bij u in de buurt waar u uw autobanden kunt monteren. De autobanden worden direct naar de geselecteerde montagepartner gestuurd. Daarnaast kunt u een eigen afleveradres invoeren. Vervolgens komt u op de bestelpagina waar u uw bestelling kunt afronden.3. Reken veilig af.
Onze site is voorzien van de nieuwste technologie op het gebied van beveiliging. De transactie vindt via een beveiligde verbinding plaats.Na uw bestelling: Indien uw banden door een montagepartner gemonteerd worden, dan kunt u na het plaatsen van uw bestelling een afspraak inplannen. U ontvangt na uw bestelling direct een bevestigingsmail met daarin de gegevens van uw montagepartner.
- Wanneer moet ik mijn banden vervangen?
U vervangt uw banden wanneer deze afgesleten zijn tot 1,6 mm profiel of wanneer de band schade heeft. Bijvoorbeeld uitdrogen van de band door weersinvloeden of het raken van een stoeprand kunnen redenen zijn om uw banden voortijdig te vernieuwen. Controleer uw banden regelmatig om ongelukken te voorkomen. Wij raden u aan uw banden bij 2 millimeter te vervangen. Hierna neemt de veiligheid, zeker op nat of glad wegdek, sterk af.
- Hoe lees ik de bandenmaat af?
Uw bandenmaat staat op de zijkant van uw huidige banden. Hierdoor zijn wij helaas niet in staat om u te vertellen welke bandenmaat u nodig heeft. Op deze manier kunt u uw bandenmaat zelf aflezen:Bekijk de banden van uw auto, u dient zowel de voor- als achterbanden te bekijken. Sommige auto’s zijn namelijk met verschillende bandenmaten op de voor- en achteras uitgerust.Standaard bestaat een bandenmaat uit 3 getallen met een toevoeging. het eerste getal is de breedte van de band, het tweede getal de hoogte en het derde getal de inch maat van het wiel. Een bandenmaat kan er bijvoorbeeld zo uit zien: 195/65 R15. De breedte is in dit geval 195, de hoogte 65 en de inchmaat 15.Achter de bandenmaat staat een toevoeging zoals 92H. Dit cijfer geeft de loadindex en de snelheidsindex aan. De loadindex geeft het maximale draagvermogen van de band aan, de snelheidsindex de maximale snelheid die met de band gereden kan worden. U vindt in het bandenoverzicht welke load- en snelheidsindex waar voor staan.Noteer uw bandenmaat op papier en bewaar deze bij uw autopapieren, zo heeft u uw deze altijd bij de hand.
- Mag ik verschillende banden onder mijn auto hebben?
Ja, u kunt verschillende banden onder uw auto monteren. U dient echter altijd dezelfde banden op één as te hebben. Ook de profieldiepte van de band dient aan één as bij beide banden gelijk te zijn. Een combinatie van winterbanden en zomerbanden onder uw auto is echter niet toegestaan.
- Ik zie banden met een hogere snelheidsindex of loadindex dan mijn eigen banden, passen deze onder mijn auto??
Ja, banden met een hogere loadindex of snelheidsindex kunt u veilig onder uw auto monteren. Houdt u wel rekening met het volgende: Altijd twee dezelfde banden aan één as.
Voor winterbanden kunt u een winterband met een lagere snelheidsindex kiezen, kiest u echter wel een snelheidsindex die past bij uw auto. Kijk hiervoor naar de maximale snelheid die voor uw auto is aangegeven in de handleiding van uw auto. Informeer eventueel bij uw dealer.
- Kan ik na het plaatsen van mijn bestelling het afleveradres nog aanpassen?
Wanneer u uw producten besteld heeft wordt bij ons automatisch een order aangemaakt en uw producten voorzien van een label met de adresgegevens. Het transportbedrijf haalt meerdere malen per dag de producten af. Uw bestelling zal dus direct na plaatsing afgehaald worden. Het is daarom niet meer mogelijk uw adresgegevens nog aan te passen.
- Hoe gaat het met afrekenen?
Aangezien wij snelheid voor uw bestelling belangrijk vinden, kunt u alleen online afrekenen. De bestelling wordt meteen verwerkt. Uw bestelde producten kunnen daardoor dezelfde dag nog verzonden worden. Afrekenen bij een montagepartner of bij levering is hierdoor helaas niet mogelijk. U kunt kiezen te betalen met de volgende betaalmethoden:
– Ideal; een betaalmethode die door verschillende banken ontwikkeld is. U kunt bij deze methode online afrekenen via internetbankieren van de volgende banken: ABN AMRO, ASN Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers.
– Mastercard; Amerikaanse creditcard maatschappij welke u in de mogelijkheid stelt internationale betalingen te doen.
– Visa card; Amerikaanse creditcard maatschappij welke u in de mogelijkheid stelt internationale betalingen te doen.
– American Express; Amerikaanse creditcard maatschappij welke u in de mogelijkheid stelt internationale betalingen te doen.
Of u nu kiest om met creditcard te betalen of een betaalmethode via uw eigen bank, beveiliging is altijd optimaal.
- Ik zie Ideal niet bij betaalmethoden staan, hoe kan ik met Ideal betalen?
Wanneer u Ideal niet bij de betaalmethoden ziet staan kunt u het volgende controleren: 1. gaat mij computer via een proxy server naar internet toe? In dit geval kunt u het op een andere comput
- Kan ik alleen via internet bestellen?
Ja, u kunt uw bestelling eenvoudig via internet plaatsen. Aangezien wij met online betalingen werken kunt u uw bestelling alleen op deze manier plaatsen. De keuze hiervoor is simpel:
1. U weet zeker dat op het moment dat u uw bestelling plaatst, de banden voor u gereserveerd zijn.
2. Kosten worden zo laag mogelijk gehouden, dit komt tot uiting in de prijs.
3. Uw betaling verloopt altijd veilig.
- Hoe weet ik zeker dat mijn betaling veilig is?
Onze site is voorzien van de nieuwste technologie op het gebied van beveiliging. De transactie vindt via een beveiligde verbinding plaats, hierdoor wordt de data gecodeerd verzonden en is door derden onderscheppen onmogelijk.
- Betaal ik nog andere kosten dan de prijs die op de site vermeld staat?
De prijzen die bij de producten vermeld staan zijn het totaalbedrag welke u bij ons afrekent. Verzending is namelijk altijd gratis en de BTW zit al bij de prijs inbegrepen. Wilt u op factuur betalen dan rekenen wij hiervoor de administratiekosten, deze staan op de orderpagina vermeld. Indien u uw banden wilt laten monteren bij één van onze montagepunten komen deze kosten er nog bij, deze betaald u echter niet bij ons maar bij het montagepunt. Een overzicht van deze tarieven staan bij de montagepartners vermeld.
- Waar kan ik terecht met vragen over mijn bestelling?
De antwoorden op de meeste vragen vindt u op deze pagina. Leest u daarom de informatie goed door. U heeft dan direct antwoord op uw vraag.
Heeft u een vraag waar u geen antwoord op kunt vinden? Schroom niet contact op te nemen met onze helpdesk. Onze ervaren en competente medewerkers staan graag voor u klaar en kunnen u goed van dienst zijn.
- Wat gebeurt er na het plaatsen van mijn bestelling?
Na het plaatsen van uw bestelling ontvangt u een bevestigingsmail. Enkele seconden na het plaatsen van de order, wordt de order bij ons doorgevoerd. Uw bestelling wordt in ons magazijn klaargezet en aan de koerier mee gegeven. De koerier haalt meerdere keren per dag de orders af.
Heeft u als afleveradres uw eigen adres of een zelf gekozen adres opgeven dan kunt u uw bestelling daar verwachten. Indien u op het moment van levering afwezig bent dan wordt uw bestelling bij de buren geleverd of komt de koerier op een later tijdstip terug.
Heeft u een montagepartner geselecteerd dan zenden wij de banden hiernaar toe. In de bevestigingsmail die u heeft ontvangen, staan de contactgegevens van de montagepartner waar de banden naar toe zijn gestuurd. U kunt direct na het plaatsen van uw bestelling contact opnemen met de montagepartner om een afspraak in te plannen. Zodra de bestelde producten daadwerkelijk bij de montagepartner binnen zijn, ontvangt u bericht.
- Wat is de levertijd van autobanden?
Wij leveren autobanden op werkdagen binnen 48uur. Velgen worden binnen 6 werkdagen afgeleverd. Volgens de wettelijke voorwaarden bedraagt de levertijd maximaal 30 dagen, uiteraard duurt levering bij BandenExpert nooit zo lang.
- Wat als ik op moment van levering niet aanwezig ben?
Bent u op het moment van levering niet aanwezig dan worden de producten later nogmaals aangeboden. Heeft u nabije buren, dan kiest de koerier er in de meeste gevallen voor om de producten daar af te leveren. U kunt door een notitie op uw deur te hangen een bericht voor de koerier achterlaten. Aangezien de koerier al na het plaatsen van uw bestelling voor uw levering onderweg is kunnen wij geen berichten voor u doorgeven.
- Hoe kan ik een bestelling annuleren?
Wanneer u uw bestelling wilt annuleren dient u ons hiervan op de hoogte te stellen. Laat u het voor aflevering weten dan zijn hier geen extra kosten aan verbonden, u dient dan wel bij levering de producten te annuleren. Na aflevering kunt u uw bestelling alsnog annuleren, er worden voor afhalen van de producten dan wel kosten in rekening gebracht. Bekijk voor meer informatie de algemene voorwaarden. Meer informatie over het annuleren van uw bestelling vindt u onder het kopje: Hoe kan ik gebruik maken van het herroepingsrecht?
- Wat moet ik doen als mijn bestelling incompleet of beschadigd is?
Er zijn twee situaties denkbaar:
A) u ontdekt een beschadigde verpakking in het bijzijn van de transporteur
B) bij het openen van de verpakking ontdekt u schade• U ontdekt een zichtbaar beschadigde verpakking in het bijzijn van de transporteur
Wanneer u tijdens de levering van uw set velgen duidelijke schade aan de verpakking vaststelt, laat de transporteur hier direct melding van maken. Daarnaast dient u ons zo spoedig mogelijk via email op de hoogte te stellen van de beschadiging. Wij zullen direct een procedure starten en u vervolgens inlichten over de gang van zaken. Bewaar in ieder geval de originele verpakking en wacht op onze instructies.De beschadigde producten kunt u aan de koerier weer meegeven op het moment dat u de beschadiging bij levering al constateert.• U ontdekt schade aan uw product na opening van de verpakking
Mocht u onverhoopt een beschadigd product in de verpakking vinden dan dient u ons zo spoedig mogelijk via email op de hoogte te stellen van de beschadiging. Vermeldt altijd uw naam, omschrijving van de bestelling, omschrijving van de beschadiging, datum van levering producten en uw telefoonnummer. Wij zullen direct een procedure starten en u vervolgens inlichten over de gang van zaken. Bewaar in ieder geval de originele verpakking en wacht op onze instructies.Leest u voor meer informatie over het recht van retourneren na levering de algemene voorwaarden door.
- Hoe kan ik gebruik maken van het herroepingsrecht?
U heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.
De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk, per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het door ons toegezonden
modelformulier voor herroeping (PDF), maar bent hiertoe niet verplicht.
Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.Gevolgen van de herroepingAls u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij betalen u terug met hetzelfde betaalmiddels als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen, of u heeft aangetoond dat u de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.U dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop u het besluit de overeenkomst te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons terug te zenden of te overhandigen. U bent op tijd als u de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor uw rekening.U bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.
- Hoe kan ik de ontvangen artikelen retourneren?
Indien u gebruik wenst te maken van het herroepingsrecht kunt u de ontvangen artikelen gedurende 14 dagen retourneren. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst dat u het product heeft ontvangen of een vooraf door u aangewezen en aan ons bekend gemaakte vertegenwoordiger.
Tijdens de bedenktijd zult u zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. U zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of u het product wenst te behouden. Indien u van uw herroepingsrecht gebruik maakt, zal u het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan ons retourneren, conform de door ons verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Vermeld in het bovenstaande contactformulier uw factuurnummer. Het factuurnummer vindt u in de bevestigingsmail die u na het plaatsen van uw bestelling heeft ontvangen.
- Vermeld eveneens de naam waarmee u de bestelling geplaatst heeft.
- Vermeld de datum waarop u de order geplaatst heeft.
Na ontvangst van uw gegevens wordt er contact met u opgenomen door onze helpdesk. Zij zullen ervoor zorgen dat de artikelen afgehaald worden. Leest u de algemene voorwaarden door voor meer informatie omtrent het herroepingsrecht.
Wij vergoeden het volledige aankoopbedrag, inclusief verzendkosten voor de heenzending. Voor het retourneren worden retourkosten in rekening gebracht. Dit geldt ook indien je de banden hebt laten leveren bij een van onze montage partners of gebruik hebt gemaakt van onze mobiele montage service. Afhankelijk van de bandgrootte liggen deze kosten tussen de 25 tot 85 euro per bestelling (bij maximaal 4 banden). Wanneer het een fout vanuit ons betreft zijn de kosten voor het terugsturen voor ons uiteraard. Wij vergoeden geen montage en of bijkomende kosten als bv arbeidskosten. Het bedrag wordt zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding terug betaald. Deze termijn gaat niet in op het moment dat u de artikelen ontvangt, maar deze termijn gaat in op het moment dat de retour worden gehaald, of aangeeft terug te willen sturen.
Let op: Wanneer de banden reeds zijn gemonteerd kunnen wij deze niet meer terugnemen en kunt u geen aanspraak meer maken op uw herroepingsrecht. Complete zomerbanden- of winterbandensetjes (gemonteerde winterbanden + velgen) nemen wij niet terug!
Retouren worden altijd gecontroleerd. Indien een product beschadigd of incompleet retour wordt ontvangen door ons, terwijl dit niet vooraf is gemeld, kunnen wij u een vergoeding in rekening brengen. Hierbij wordt onderzocht wat de reden van beschadiging is. Het risico van de retourzending ligt bij de consument waarbij u verantwoordelijk bent voor het product tot het moment dat het bij ons is ontvangen.
- Hoe werkt de klachtenprocedure?
Heeft u onverhoopt toch een klacht over een product of dienst dan kunt u dit bij onze Helpdesk melden. Zij helpen u uiteraard graag verder. U ontvangt na het melden van uw klacht op werkdagen binnen 48 uur een reactie voor ontvangst. Uiterlijk binnen 14 dagen (ingaand op 1 dag na levering) heeft u een inhoudelijke reactie. U kunt uw klacht per mail indienen via info@bandenexpert.be. Voor eventuele geschillen kunt u eventueel ook terecht bij de geschillencommissie Thuiswinkel op www.sgc.nl.
- Wettelijke garantie
Op producten van BandenExpert geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie houdt in dat het product moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Kijkt u voor meer informatie over uw recht op garantie in onze Algemene Voorwaarden, onder Artikel 12.Indien u van mening bent dat de bij BandenExpert gekochte banden niet voldoen aan de kwaliteiteisen nadat deze gemonteerd zijn op uw voertuig, zal de leverancier de degelijkheid van de banden testen. Deze testperiode kan tot 2 maanden in beslag nemen. Stelt de leverancier vast dat de banden niet aan de kwaliteitsnormen voldoen dan zal volledige restitutie van uw aankoopbedrag plaatsvinden.Hebt u vragen of zijn er onduidelijkheden, neemt u dan eenvoudig contact met ons op via: bas@bandenexpert.be. Wij zullen uw vraag zo snel mogelijk in behandeling nemen. U ontvangt uiterlijk binnen 2 werkdagen een inhoudelijke reactie van ons.