Hoe worden winterbanden getest?
Verschillende autoclubs, magazines en websites houden er hun eigen testmethoden op na. Een van de betrouwbaarste winterbandentests te wereld wordt verzorgd door de ADAC, de Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, opgericht in 1903 en een van de grootste automobielclubs ter wereld met 16 miljoen leden.
Een belangrijke activiteit van de ADAC is het uitvoeren van bandentests. De kwaliteit van auto’s en banden wordt in Duitsland bijzonder serieus genomen in Duitsland. En zoals je weet is er ook de plicht om op aangepaste banden voor het seizoen te rijden.
Daarom maakt de ADAC ook serieus werk van haar winterbandentests, zoals je in onderstaande video-impressie kunt zien.
Hoe beoordeelt de ADAC winterbanden?
Allereerst is het voor het testen van winterbanden belangrijk dat de banden anoniem worden verkregen. In meerdere fasen kopen mystery shoppers minimaal 32 exemplaren van de banden in, ofwel 8 sets van dezelfde band.
- 6 sets worden ‘versleten’ voor de tests.
- 2 sets dienen om testonderdelen te herhalen of te controleren.
De banden komen uit verschillende prijssegmenten – van low-budget tot premium autobanden -, maar de ADAC streeft in alle gevallen naar banden die veelvuldig worden gebruikt. Het is goed om te weten dat er meer dan 200 verschillende bandenmerken zijn, maar dat slechts zo’n 15 merken 85% van de bandenmarkt domineren.
Winterbanden beoordeeld op 7 criteria
De tests vinden plaats op diverse circuits, maar de testers reizen ook af naar Fins Lapland, om de winterbanden daar aan een strenge praktijktest op échte sneeuw en écht ijs te onderwerpen.
De beoordeling geschiedt aan de hand van 7 scherpe criteria. Banden die goed willen scoren, moeten in elk van deze categorieën een goede score behalen. Ook banden die op slechts 1 van de 7 criteria laag scoren zullen nooit een hoog eindoordeel krijgen.
- Prestaties van de band op nat wegdek (telt voor 30% mee in het eindoordeel)
- Prestaties van de band op besneeuwd wegdek (telt voor 20% mee in het eindoordeel)
- Prestaties van de band op droog wegdek (telt voor 15% mee in het eindoordeel)
- Prestaties van de band op ijzig wegdek (telt voor 10% mee in het eindoordeel)
- De levensduur van de band (telt voor 10% mee in het eindoordeel)
- Het brandstofverbruik van de band (telt voor 10% mee in het eindoordeel)
- Het geluidsniveau van de banden buiten de auto (telt voor 5% mee in het eindoordeel)
Puntentelling voor winterbanden van ADAC
De bandenspecialisten van ADAC kennen hun punten toe op een schaal van 0,6 tot 5,5. Daarbij geldt: hoe lager de score, hoe beter.
- 0,6 tot 1,5 is zeer goed (sehr gut)
- 1,6 tot 2,5 is goed (gut)
- 2,6 tot 3,5 is ruim voldoende (befriedigend)
- 3,6 tot 4,5 is voldoende (ausreichend)
- 4,6 tot 5,5 is onvoldoende (mangelhaft)
Opmerking: de beoordeling ‘zeer goed’ is tot nu toe nog niet toegekend aan winterbanden.
Uitvoering van de winterbandentest
Vooraf worden de te testen winterbanden voor 500 kilometer ingereden op een droog wegdek. Om de resultaten van de testbanden uit verschillende jaren met elkaar te kunnen vergelijken, gebruikt de testorganisatie zogenoemde referentiebanden.
Het specifieke doel van elke winterbandentest is om het rijgedrag onder verschillende omstandigheden te kunnen bepalen en te vergelijken met andere banden.
Test op een droog wegdek
Voor de test op een droog wegdek rijden meerdere testrijders op een droog circuit met winterbanden. Alle elementen uit het gedrag van de banden worden beoordeeld. Belangrijk zijn het remmen van 100 km/u tot stilstand, het bochtgedrag, het stuurgedrag en de koersvastheid.
Test op een nat wegdek
In het bijzonder voor winterbanden zijn de resultaten op een nat wegoppervlak belangrijk. In de ADAC-winterbandentest voeren de testers remmetingen van 80 tot 20 km/u uit. Ook wordt er getest op aquaplaning in de lengte en breedte. De testers nemen daarnaast het algehele weggedrag op natte en bochtige wegen mee.
Goede winterbanden kunnen het plotseling opdoemende gevaar van aquaplaning voorkomen.
Winterbandentest op sneeuw
Van goede winterbanden wordt verwacht dat ze vlot tot stilstand komen op sneeuw en dat je op een besneeuwde weg ook vlot weg kunt rijden. De testers voeren remtesten van 40 naar 20 km/u uit en letten op de tractie en de zijdelingse grip bij het wegrijden en het rijden op een helling met een stijgingspercentage van tussen de 9 en de 12%. Ook de handling van de band op een vlak parcours wordt kritisch beoordeeld.
Winterbandentest op ijs
Vanzelfsprekend moeten winterbanden op bevroren wegen voldoende presteren. Daarom wordt er ook getest op remmen van 20 tot 9 km/u op een ijsbaan. Daarnaast test de ADAC de zijdelingse grip op een cirkelbaan.
Op een ijsbaan worden dezelfde ABS-remmetingen gedaan als op sneeuw, maar dan van 20 tot 9 km/h. De zijdelingse grip wordt op een cirkelbaan getest.
Brandstofverbruik bij winterbanden
Brandstofverbruik speelt ook een rol bij winterbandentests. Een band met een hoge rolweerstand scoort waarschijnlijk goed op sneeuw, maar het brandstofverbruik loopt ook snel op. Hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het verbruik.
De ADAC gebruikt speciale apparatuur om de rolweerstand en het brandstofverbruik bij een constante snelheid van 100 km/u te bepalen. De metingen voert men uit over een afstand van 2 km, die in meerdere sessies worden uitgevoerd.
Snelheidstest
Ook bij hogere snelheden moeten winterbanden goed blijven presteren. De banden worden op de voor de band toegestane maximumsnelheid uitvoerig getest. Dat doet de ADAC bij een camber (wielvlucht) van 2 graden.
Bandengeluid
Het afrolgeluid van banden buiten de auto wordt volgens de procedure van het Europees Bandenlabel gemeten. Het profiel van de band heeft een grote invloed op het geluid dat de band produceert. Hiernaast vindt een subjectieve beoordeling van het geluid aan de binnenzijde van de auto plaats door 3 personen. Dit doet men door de motor af te zetten bij een snelheid van 80 km/u en te vertragen naar 30 km/u.
Slijtage en duurzaamheid
Met identieke auto’s die gelijk zijn beladen en achter elkaar aanrijden wordt een vast traject op de openbare weg afgelegd. De auto’s rijden in totaal 15.000 kilometer, waarna de slijtage aan de banden nauwkeurig in kaart wordt gebracht. Hiernaast doen de ADAC-testers een duurzaamheidsproef op de maximumsnelheid van de band met zware belading.