Winterbandentest: wat zijn de beste winterbanden voor jouw auto?

We zitten ruim een decennium ‘in de autobanden’, hebben al een half miljoen klanten mogen helpen en krijgen gemiddeld een 9,2 als waardering. Wij maken ons er elke dag sterk voor jouw van het beste advies voor je nieuwe autobanden te voorzien.

De kwaliteit van winterbanden verschilt best wel wat per merk, per bandenmaat én per type band. Doorlopend worden nieuwe winterbanden getest, maar wat zijn nu de allerbeste winterbanden voor jouw auto?

BandenExpert verzamelt de testgegevens van onder andere de volgende clubs en organisaties:

  • Autoweek
  • ADAC
  • ÖAMTC
  • ANWB
  • AutoBild
  • AMS Winter SUV tyre test
  • Auto Express Winter Tyre Test
  • GTÜ Gesellschaft für Technische Überwachung
  • Touring Club Schweiz

We zoeken alle plussen en minnen voor je uit en vergelijken alle data met elkaar zodat we jou een helder advies over de populairste en best geteste winterbanden kunnen geven.

Daarmee beantwoorden we graag de belangrijkste vragen over winterbanden en testresultaten:


Kortom, alles wat je moet weten als het aankomt op winterbandentests vind je hier.

Wat zijn de beste winterbanden voor 2020-2021?

Welke winterbanden zijn dit jaar het best getest? Diverse autoclubs, magazines en websites in Europa hebben voor het seizoen 2020-2021 een winterbandentest uitgevoerd.

“Let op: kijk bij een winterbandentest goed naar de maat van de banden. De resultaten lopen nogal eens uiteen als het een andere maat van hetzelfde type band betreft. Ook worden niet alle maten elk jaar getest.”

Wil je weten wat de beste winterbanden 2020 zijn? De volgende winterbanden kwamen in 2020 goed uit recente tests (van onder andere Nederlandse autoclub ANWB en de Duitse testorganisatie ADAC):

Hoe worden winterbanden getest?

Verschillende autoclubs, magazines en websites houden er hun eigen testmethoden op na. Een van de betrouwbaarste winterbandentests te wereld wordt verzorgd door de ADAC, de Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, opgericht in 1903 en een van de grootste automobielclubs ter wereld met 16 miljoen leden.

Een belangrijke activiteit van de ADAC is het uitvoeren van bandentests. De kwaliteit van auto’s en banden wordt in Duitsland bijzonder serieus genomen in Duitsland. En zoals je weet is er ook de plicht om op aangepaste banden voor het seizoen te rijden.

Daarom maakt de ADAC ook serieus werk van haar winterbandentests, zoals je in onderstaande video-impressie kunt zien.

ADAC: experts in het testen van winterbanden

Hoe beoordeelt de ADAC winterbanden?

Allereerst is het voor het testen van winterbanden belangrijk dat de banden anoniem worden verkregen. In meerdere fasen kopen mystery shoppers minimaal 32 exemplaren van de banden in, ofwel 8 sets van dezelfde band.

  • 6 sets worden ‘versleten’ voor de tests.
  • 2 sets dienen om testonderdelen te herhalen of te controleren.

De banden komen uit verschillende prijssegmenten – van low-budget tot premium autobanden -, maar de ADAC streeft in alle gevallen naar banden die veelvuldig worden gebruikt. Het is goed om te weten dat er meer dan 200 verschillende bandenmerken zijn, maar dat slechts zo’n 15 merken 85% van de bandenmarkt domineren.

Winterbanden beoordeeld op 7 criteria

De tests vinden plaats op diverse circuits, maar de testers reizen ook af naar Fins Lapland, om de winterbanden daar aan een strenge praktijktest op échte sneeuw en écht ijs te onderwerpen.

De beoordeling geschiedt aan de hand van 7 scherpe criteria. Banden die goed willen scoren, moeten in elk van deze categorieën een goede score behalen. Ook banden die op slechts 1 van de 7 criteria laag scoren zullen nooit een hoog eindoordeel krijgen.

  1. Prestaties van de band op nat wegdek (telt voor 30% mee in het eindoordeel)
  2. Prestaties van de band op besneeuwd wegdek (telt voor 20% mee in het eindoordeel)
  3. Prestaties van de band op droog wegdek (telt voor 15% mee in het eindoordeel)
  4. Prestaties van de band op ijzig wegdek (telt voor 10% mee in het eindoordeel)
  5. De levensduur van de band (telt voor 10% mee in het eindoordeel)
  6. Het brandstofverbruik van de band (telt voor 10% mee in het eindoordeel)
  7. Het geluidsniveau van de banden buiten de auto (telt voor 5% mee in het eindoordeel)

Puntentelling voor winterbanden van ADAC

De bandenspecialisten van ADAC kennen hun punten toe op een schaal van 0,6 tot 5,5. Daarbij geldt: hoe lager de score, hoe beter.

Puntentelling voor winterbanden van ADAC
  • 0,6 tot 1,5 is zeer goed (sehr gut)
  • 1,6 tot 2,5 is goed (gut)
  • 2,6 tot 3,5 is ruim voldoende (befriedigend)
  • 3,6 tot 4,5 is voldoende (ausreichend)
  • 4,6 tot 5,5 is onvoldoende (mangelhaft)

Opmerking: de beoordeling ‘zeer goed’ is tot nu toe nog niet toegekend aan winterbanden.

Winterbandentest door Touring Club Schweiz

Uitvoering van de winterbandentest

Vooraf worden de te testen winterbanden voor 500 kilometer ingereden op een droog wegdek. Om de resultaten van de testbanden uit verschillende jaren met elkaar te kunnen vergelijken, gebruikt de testorganisatie zogenoemde referentiebanden.

Het specifieke doel van elke winterbandentest is om het rijgedrag onder verschillende omstandigheden te kunnen bepalen en te vergelijken met andere banden.

Test op een droog wegdek

Voor de test op een droog wegdek rijden meerdere testrijders op een droog circuit met winterbanden. Alle elementen uit het gedrag van de banden worden beoordeeld. Belangrijk zijn het remmen van 100 km/u tot stilstand, het bochtgedrag, het stuurgedrag en de koersvastheid.

Test op een nat wegdek

In het bijzonder voor winterbanden zijn de resultaten op een nat wegoppervlak belangrijk. In de ADAC-winterbandentest voeren de testers remmetingen van 80 tot 20 km/u uit. Ook wordt er getest op aquaplaning in de lengte en breedte. De testers nemen daarnaast het algehele weggedrag op natte en bochtige wegen mee.

Goede winterbanden kunnen het plotseling opdoemende gevaar van aquaplaning voorkomen

Goede winterbanden kunnen het plotseling opdoemende gevaar van aquaplaning voorkomen.

Winterbandentest op sneeuw

Van goede winterbanden wordt verwacht dat ze vlot tot stilstand komen op sneeuw en dat je op een besneeuwde weg ook vlot weg kunt rijden. De testers voeren remtesten van 40 naar 20 km/u uit en letten op de tractie en de zijdelingse grip bij het wegrijden en het rijden op een helling met een stijgingspercentage van tussen de 9 en de 12%. Ook de handling van de band op een vlak parcours wordt kritisch beoordeeld.

Winterbandentest op ijs

Vanzelfsprekend moeten winterbanden op bevroren wegen voldoende presteren. Daarom wordt er ook getest op remmen van 20 tot 9 km/u op een ijsbaan. Daarnaast test de ADAC de zijdelingse grip op een cirkelbaan.

Op een ijsbaan worden dezelfde ABS-remmetingen gedaan als op sneeuw, maar dan van 20 tot 9 km/h. De zijdelingse grip wordt op een cirkelbaan getest.

Brandstofverbruik bij winterbanden

Brandstofverbruik speelt ook een rol bij winterbandentests. Een band met een hoge rolweerstand scoort waarschijnlijk goed op sneeuw, maar het brandstofverbruik loopt ook snel op. Hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het verbruik.

De ADAC gebruikt speciale apparatuur om de rolweerstand en het brandstofverbruik bij een constante snelheid van 100 km/u te bepalen. De metingen voert men uit over een afstand van 2 km, die in meerdere sessies worden uitgevoerd.

Snelheidstest

Ook bij hogere snelheden moeten winterbanden goed blijven presteren. De banden worden op de voor de band toegestane maximumsnelheid uitvoerig getest. Dat doet de ADAC bij een camber (wielvlucht) van 2 graden.

Bandengeluid

Het afrolgeluid van banden buiten de auto wordt volgens de procedure van het Europees Bandenlabel gemeten. Het profiel van de band heeft een grote invloed op het geluid dat de band produceert. Hiernaast vindt een subjectieve beoordeling van het geluid aan de binnenzijde van de auto plaats door 3 personen. Dit doet men door de motor af te zetten bij een snelheid van 80 km/u en te vertragen naar 30 km/u.

Slijtage en duurzaamheid

Met identieke auto’s die gelijk zijn beladen en achter elkaar aanrijden wordt een vast traject op de openbare weg afgelegd. De auto’s rijden in totaal 15.000 kilometer, waarna de slijtage aan de banden nauwkeurig in kaart wordt gebracht. Hiernaast doen de ADAC-testers een duurzaamheidsproef op de maximumsnelheid van de band met zware belading.

Wanneer is een winterband goed beoordeeld?

Een winterband komt alleen als ‘goed’ uit de test wanneer hij op alle onderdelen goed genoeg heeft gescoord.

Kies altijd winterbanden die:

  • Een minimale eindscore van 3 sterren hebben.
  • Voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool én het M+S-logo.

Symbolen: koop banden met het 3MPSF- én het M+S-symbool

Alle winterbanden beschikken over de het M+S-symbool en het Alpine-symbool. Maar let op: deze symbolen zeggen niet over de testkwaliteit van de winterband.

M+S-symbool

Het M+S-symbool

Alle winterbanden en alle all-seasonbanden beschikken over dit symbool, dat staat voor Modder en Sneeuw. Het zegt echter niets over de kwaliteit als winterband.

Fabrikanten mogen dit symbool naar eigen inzicht op hun banden plaatsen.

In sommige landen gelden banden met M+S als winterbanden. In Duitsland zijn de regels echter aangescherpt. Nieuwe winterbanden gelden alleen als winterbanden met het sneeuwvloksymbool. Banden die voor 1 januari 2018 zijn geproduceerd mag je nog tot 2024 als winterband gebruiken.

In sommige landen gelden banden met M+S-symbool als winterbanden.

Sneeuwvloksymbool of Alpinesymbool (3MPSF)

Sneeuwvloksymbool of Alpinesymbool (3MPSF)

Dit logo mogen fabrikanten niet zomaar op hun band zetten. Er moet eerst een remtest in de sneeuw zijn gedaan.

Dan is sprake van een officieel goedgekeurde band en mag de band voorzien worden van het symbool.

Let er wel op dat dit dus niets zegt over de kwaliteit, alleen iets over de minimale eisen waaraan de band voldoet.

Het M+S-symbool en het sneeuwvloksymbool (3MPSF) op de zijkant van een winterband

Het M+S-symbool en het sneeuwvloksymbool (3MPSF) op de zijkant van een winterband

Waar moet je op letten als je winterbanden gaan kopen?

Winterbanden zijn bijzonder aan te raden als je elke dag van je auto afhankelijk bent en/of als je er regelmatig mee naar het buitenland gaat (waar het verplicht kan zijn dat je op het weer aangepaste banden onder je auto hebt gemonteerd).

Je bent het beste af met winterbanden onder je auto als:

  • De temperaturen onder 7 graden Celsius zijn gezakt.
  • Als er veel regen valt.
  • Als het ijzelt of sneeuwt.

Als je nieuwe winterbanden koopt, moet je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Heb ik de maat winterbanden die bij mijn auto past (inclusief het juiste snelheidstype)?
  • Hoeveel kilometer leg ik per jaar af?
  • Rijd ik vooral over snelwegen of over binnenwegen en in de stad?
  • Is mijn rijstijl rustig en beheerst of dynamisch en vlot?
  • Hoelang verwacht ik met zijn winterbanden te doen?
  • Zijn het afrolgeluid en de looks van de winterband belangrijke factoren voor mij?

Op basis van bovenstaande vragen kun je bepalen welke eigenschappen jouw nieuwe winterbanden moeten hebben.

Let op: nieuwe winterbanden moet je zo’n 500 kilometer inrijden voor de beste prestaties. Koop je winterbanden dus op tijd.”

Thomas – Teamlead Customer Service

Je kunt deze eigenschappen vervolgens toetsen aan de testresultaten en/of aan de recensies van andere automobilisten.

De verschillen tussen verschillende preium winterbanden merken zijn meestal klein

De verschillen tussen verschillende preium winterbanden merken zijn meestal klein.

Hoe zit het met goedkope winterbanden?

Bij BandenExpert ben je sowieso gemiddeld 30% goedkoper uit dan wanneer je je banden bij de lokale garage koopt. Ook als je kiest voor premium winterbanden van een goede kwaliteit.

Vrijwel alle Europese merken zijn goed van kwaliteit. Nederland speelt een belangrijke rol in de Europese bandenhandel. Wist je dat maar liefst 40% van alle in Europa verkochte banden uit Nederland komt?

Het komt er vooral op neer hoeveel je van jouw auto en je banden vraagt. Als je een veeleisende bestuurder bent kan het slim zijn om voor een duurder merk te kiezen.

Winterbandentest op een ijsbaan

In deze test op een ijsbaan zat er niet veel verschil tussen de remweg met budgetbanden en met premium winterbanden.

Duurdere winterbanden gaan vaak langer mee

Goedkope winterbanden (budgetbanden) leveren je op korte termijn een besparing op, maar kunnen op de langere termijn juist meer kosten. Budgetbanden slijten namelijk sneller dan premium winterbanden. Over de gehele levensduur van de autoband, kunnen die duurdere winterbanden nog weleens de goedkopere banden blijken te zijn.

De Duitse testorganisatie ADAC test winterbanden (en zomerbanden) doorlopend op het circuit en de testbanden. In de tests slijten ze de banden tot op de laatste draad af. Nou goed, tot het minimumprofiel van 1,6 millimeter. Er was een duidelijk verschil tussen budgetbanden en premium autobanden:

“De Avon WV7 haalde een kilometerstand van 28.000 kilometer, de Michelin Alpin 5 met bijna 62.000 kilometer meer dan twee keer zoveel.”

Tips voor het vergelijken en kopen van de beste winterbanden

Bij BandenExpert krijgen we doorlopend vragen over winterbanden. De belangrijkste vragen en de bijbehorende antwoorden hebben we hieronder voor je vermeld.

Heb je een andere vraag? Vraag het onze klantenservice via de mail of in de live chat. Het is doorlopend onze missie je van het beste autobandenadvies te voorzien.

Winterbanden zijn banden die optimaal presteren bij lage temperaturen, op natte wegdekken en op ijs of op sneeuw. Winterbanden beschikken over een hoger gehalte aan natuurrubber, waardoor hun structuur bij kouder weer zachter is en de grip toeneemt. Vooral bij temperaturen onder de 7 graden Celsius presteren winterbanden in de regel beter dan zomerbanden en all-seasonbanden.

Alles over winterbanden lees je hier.

Gemiddeld genomen gaan de voorbanden van je set winterbanden tussen de 30.000 en de 40.000 kilometer mee. De achterbanden houden het wat langer vol, tenzij je auto achterwielaandrijving heeft.

Natuurlijk is dit allemaal sterk afhankelijk van je rijstijl, de wegen waar je op rijdt en van de auto zelf. Let erop dat winterbanden hun voordelen beginnen te verliezen wanneer het profiel onder de 4 mm komt.

In bijvoorbeeld Oostenrijk is dit ook het minimale profiel dat je op je band moet hebben We adviseren dan ook je winterbanden bij 4 mm te vervangen voor nieuwe winterbanden.

De volgende winterbanden kwamen in 2020 goed uit de winterbandentests (van onder andere Nederlandse autoclub ANWB en de Duitse autoclub ADAC):

Let erop dat de banden vaak op een specifieke maat getest zijn en dat ieder jaar andere merken en typen banden in de toplijsten kunnen belanden.

Je kunt je winterbanden het beste bestellen voordat de jaarlijkse run op winterbanden in het najaar begint. In de praktijk betekent dat, dat je in september (of eerder) op tijd genoeg bent. We raden aan om van oktober tot april op je winterbanden te rijden.

Nee, je kunt je banden het goedkoopst in Nederland kopen. Als je je winterbanden online bij BandenExpert bestelt, betaal je gemiddeld 30% minder dan bij de garage om de hoek. We werken samen met tientallen fabrikanten en distributeurs om jou de laagste prijzen te bieden.

Meer vragen en antwoorden over winterbanden vind je op onze winterbanden-pagina.