Winterbanden: alles wat je moet weten over veilig rijden in de winter
BandenExpert is dé specialist in winterbanden. We willen je de beste service en informatie geven over alle soorten banden, zodat jij een afgewogen keuze voor je nieuwe banden kunt maken.
Je wist al dat er verschillende soorten autobanden op de markt zijn. Zomerbanden, winterbanden en vierseizoenenbanden (all-season).
Alle banden hebben verschillende eigenschappen die ze onder specifieke omstandigheden beter laten presteren.
- Wanneer kies je het beste voor winterbanden?
- Waarom zijn winterbanden beter dan zomerbanden?
- Hoe herken je winterbanden?
- Wanneer winterbanden in Duitsland?
- Wanneer winterbanden in het buitenland?
- Winterbanden vergeleken met all-seasonbanden
- Goedkope winterbanden kopen?
- Winterbanden test 2020
- Veelgestelde vragen over winterbanden
Je ontdekt het hier, bij BandenExpert.
Wanneer kies je het beste voor winterbanden?
Wist je dat je bij ijzel mét winterbanden bij een oorspronkelijke snelheid van 50 km/h gemiddeld 8 meter eerder tot stilstand dan met zomerbanden.
Dat klinkt niet als veel, maar dat is een verschil van ruim anderhalve auto:
Je bent het beste af met winterbanden onder je auto als:
- De temperaturen onder 7 graden Celsius zijn gezakt
- Als er veel regen valt
- Als het ijzelt of sneeuwt
Ook buiten de gebruikelijke wintermaanden (december, januari, februari) kan dus sprake zijn van winterse omstandigheden.
Zeker als je in de winterperiode regelmatig reist voor werk of vakantie, is het aan te raden (en in sommige gevallen verplicht) om winterbanden onder je auto te laten monteren.
Inspectie- en certificeringsorganisatie TÜV Nord verwoordt op op haar website als volgt:
“Bij kou wordt het rubber van de zomerbanden hard en biedt het onvoldoende grip op de weg. Vierseizoenenbanden zijn over het algemeen beter geschikt voor de winter dan zomerbanden, maar zijn in vergelijking met winterbanden slechts een compromis.
Iedereen die in de winter elke dag afhankelijk is van zijn voertuig of een langere reis plant, moet daarom zeker met winterbanden rijden.”
(Bron)
Niet alleen verklein je met winterbanden de kans op een ongeval, maar ook de kans op nare juridische gevolgen, mocht het onverhoopt toch tot een ongeval komen.
Zie regels winterbanden in het buitenland.
Waarom zijn winterbanden in winterse omstandigheden dan zoveel beter dan zomerbanden?
Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen zomer- en winterbanden. Het is geen marketingtrucje van bandenbedrijven om meer te verkopen.
- Winterbanden zijn van een zachte samenstelling met veel groeven die het gladdere wegoppervlak in de winter beter vast kunnen ‘grijpen’.
- Zomerbanden zijn juist harder met minder groeven en minder profieldiepte.
Dat geeft een betere bestuurbaarheid onder warme en droge omstandigheden en een lager brandstofverbruik.
Je ziet in onderstaande plaatje hoe winterbanden meer groeven en een dieper profiel hebben dan zomerbanden:
Winterbanden hebben meer groeven en een dieper profiel
Winterband
Zomerband
Profiel winterbanden: waarom die het grote verschil maakt
Als gevolg van de kou kunnen je gewone banden in de winter hun grip volledig verliezen.
Iedereen die weleens een glijder met z’n auto heeft gemaakt, weet hoe plotseling dit kan gebeuren. Dit wil je sowieso vermijden:
Het grote verschil ten opzichte van gewone banden zit ‘m in het profiel en de samenstelling van de band.
Het unieke karakter van winterbanden komt bijvoorbeeld tot uiting in:
- de rubbersamenstelling
- de diepte van het profiel en het patroon van de banden
- de kleine groeven in het loopvlak
Hieronder leggen we deze 3 bijzondere eigenschappen wat verder voor je uit.
De rubbersamenstelling van winterbanden
In winterbanden zit een hoger natuurrubbergehalte. Dat zorgt ervoor dat ze soepel blijven bij kou. En dat ze meer in contact komen met het wegdek.
Een gewone band hardt uit bij koudere temperaturen, maar een winterband presteert juist optimaal als de temperatuur onder de 7 graden daalt.
Profieldiepte en het patroon – goed voor situaties in sneeuw:
Winterbanden hebben ook een diep profielpatroon. Het winterbanden profiel zorgt voor een holte voor de sneeuw.
Het gekke is dat niets de sneeuw beter vasthoudt dan sneeuw zelf:
Zo zie je bijvoorbeeld in onderstaand plaatje dat de winterband (links) bij het optrekken meer sneeuw vasthoudt.
Daardoor slipt hij minder snel door dan de zomerband (rechts):
De samengeperste sneeuw vergroot het gripeffect en zorgt het voor extra tractie. Je voertuig wordt dan als het ware naar voren geduwd op besneeuwde en ijzige wegen.
Deze extra grip merk je ook in bochten en bij het remmen.
Kortom: meer veiligheid, ook in de sneeuw.
De groeven in het loopvlak – belangrijk voor prestaties op nat wegdek:
Winterbanden kun je ook herkennen aan de duizenden kleine groeven (de zogenoemde lamellen) in hun profielblokken:
De lamellen zijn goed zichtbaar in het profiel van de winterband
De groefjes van winterbanden absorberen het water kortstondig. Hierdoor kan het water direct daarna beter afgevoerd worden.
In onderstaande video zie je bijvoorbeeld duidelijk dat een winterband het water in betere banen leidt dan een zomerband.
Waar het water bij de winterband (boven) in de wielkast blijft, vindt het bij de zomerband (onder) minder z’n weg en hoopt het water zich op:
Door deze betere afvoer voorkom je aquaplaning*.
*Bij aquaplaning hoopt zich zo veel water op voor je banden, dat je banden loskomen van het wegdek en je het contact met de weg verliest.
Zo herken je winterbanden
Winterbanden herken je dus aan de grotere profieldiepte (ongeveer 9 mm bij nieuwe banden) en het grote aantal zijwaartse groeven.
Maar om het je makkelijker te maken, kun je winterbanden ook aan symbolen op de zijkant van de band herkennen.
Op winterbanden tref je altijd het M+S-logo en het sneeuwvloksymbool aan.
M+S-logo
M+S staat voor Modder en Sneeuw. Dit is een al lang bestaande aanduiding voor banden met terreineigenschappen.
Het logo zegt niets over de winterse eigenschappen van de band, maar alle winterbanden en alle all-seasonbanden beschikken er wel over.
Het M+S-logo tref je soms ook aan op zomerbanden. Fabrikanten mogen dit logo zelf op de band zetten.
M+S-banden die vóór januari 2018 geproduceerd zijn, gelden in Duitsland nog als winterbanden tot 2024. Nieuwe winterbanden moeten over het sneeuwvloksymbool beschikken.
Sneeuwvloksymbool
Je enige garantie op een goedgekeurde winterband is een vermelding van het sneeuwvloksymbool, ook wel het Alpine-symbool of het 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake)-symbool genoemd.
De bandenfabrikant mag dit logo alleen plaatsen als er een remtest is gedaan op sneeuw.
Het sneeuwvloksymbool staat voor de minimale eisen waaraan een winterband moet voldoen. Je rijdt met dit logo op officiële winterbanden, maar het zegt nog niets over de kwaliteit.
Als je goede winterbanden wilt, bekijk dan de resultaten van >winterbanden test 2020.