Winterbanden: alles wat je moet weten over veilig rijden in de winter

BandenExpert is dé specialist in winterbanden. We willen je de beste service en informatie geven over alle soorten banden, zodat jij een afgewogen keuze voor je nieuwe banden kunt maken.

Je wist al dat er verschillende soorten autobanden op de markt zijn. Zomerbanden, winterbanden en vierseizoenenbanden (all-season).

Alle banden hebben verschillende eigenschappen die ze onder specifieke omstandigheden beter laten presteren.

Je ontdekt het hier, bij BandenExpert.

Wanneer kies je het beste voor winterbanden? 

Wist je dat je bij ijzel mét winterbanden bij een oorspronkelijke snelheid van 50 km/h gemiddeld 8 meter eerder tot stilstand dan met zomerbanden.

Dat klinkt niet als veel, maar dat is een verschil van ruim anderhalve auto:

Ijzel snel stilstaan

Je bent het beste af met winterbanden onder je auto als:

  • De temperaturen onder 7 graden Celsius zijn gezakt
  • Als er veel regen valt
  • Als het ijzelt of sneeuwt

Ook buiten de gebruikelijke wintermaanden (december, januari, februari) kan dus sprake zijn van winterse omstandigheden.

Zeker als je in de winterperiode regelmatig reist voor werk of vakantie, is het aan te raden (en in sommige gevallen verplicht) om winterbanden onder je auto te laten monteren.

Inspectie- en certificeringsorganisatie TÜV Nord verwoordt op op haar website als volgt:

“Bij kou wordt het rubber van de zomerbanden hard en biedt het onvoldoende grip op de weg. Vierseizoenenbanden zijn over het algemeen beter geschikt voor de winter dan zomerbanden, maar zijn in vergelijking met winterbanden slechts een compromis.

Iedereen die in de winter elke dag afhankelijk is van zijn voertuig of een langere reis plant, moet daarom zeker met winterbanden rijden.”

(Bron)

Niet alleen verklein je met winterbanden de kans op een ongeval, maar ook de kans op nare juridische gevolgen, mocht het onverhoopt toch tot een ongeval komen.

Zie regels winterbanden in het buitenland.

Waarom zijn winterbanden in winterse omstandigheden dan zoveel beter dan zomerbanden?

Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen zomer- en winterbanden. Het is geen marketingtrucje van bandenbedrijven om meer te verkopen.

  • Winterbanden zijn van een zachte samenstelling met veel groeven die het gladdere wegoppervlak in de winter beter vast kunnen ‘grijpen’.
  • Zomerbanden zijn juist harder met minder groeven en minder profieldiepte.
    Dat geeft een betere bestuurbaarheid onder warme en droge omstandigheden en een lager brandstofverbruik.

Je ziet in onderstaande plaatje hoe winterbanden meer groeven en een dieper profiel hebben dan zomerbanden:

Winterbanden hebben meer groeven en een dieper profiel

Winterband

Zomerband

Winterbanden hebben meer en diepere groeven

Profiel winterbanden: waarom die het grote verschil maakt

Als gevolg van de kou kunnen je gewone banden in de winter hun grip volledig verliezen.

Iedereen die weleens een glijder met z’n auto heeft gemaakt, weet hoe plotseling dit kan gebeuren. Dit wil je sowieso vermijden:

Ijzel snel stilstaan

Het grote verschil ten opzichte van gewone banden zit ‘m in het profiel en de samenstelling van de band.

Het unieke karakter van winterbanden komt bijvoorbeeld tot uiting in:

  • de rubbersamenstelling
  • de diepte van het profiel en het patroon van de banden
  • de kleine groeven in het loopvlak

Hieronder leggen we deze 3 bijzondere eigenschappen wat verder voor je uit.

De rubbersamenstelling van winterbanden

In winterbanden zit een hoger natuurrubbergehalte. Dat zorgt ervoor dat ze soepel blijven bij kou. En dat ze meer in contact komen met het wegdek.

Een gewone band hardt uit bij koudere temperaturen, maar een winterband presteert juist optimaal als de temperatuur onder de 7 graden daalt.

De technologie achter winterbanden

Profieldiepte en het patroon – goed voor situaties in sneeuw:

Winterbanden hebben ook een diep profielpatroon. Het winterbanden profiel zorgt voor een holte voor de sneeuw.

Het gekke is dat niets de sneeuw beter vasthoudt dan sneeuw zelf:

Niets houdt sneeuw beter vast dan sneeuw zelf

Zo zie je bijvoorbeeld in onderstaand plaatje dat de winterband (links) bij het optrekken meer sneeuw vasthoudt.

Daardoor slipt hij minder snel door dan de zomerband (rechts):

Winterbanden slippen minder dan zomerbanden

De samengeperste sneeuw vergroot het gripeffect en zorgt het voor extra tractie. Je voertuig wordt dan als het ware naar voren geduwd op besneeuwde en ijzige wegen.

Deze extra grip merk je ook in bochten en bij het remmen.

Kortom: meer veiligheid, ook in de sneeuw.

De groeven in het loopvlak – belangrijk voor prestaties op nat wegdek:

Winterbanden kun je ook herkennen aan de duizenden kleine groeven (de zogenoemde lamellen) in hun profielblokken:

De lamellen zijn goed zichtbaar in het profiel van de winterband

<i>De lamellen zijn goed zichtbaar in het profiel van de winterband</i>

De groefjes van winterbanden absorberen het water kortstondig. Hierdoor kan het water direct daarna beter afgevoerd worden.

In onderstaande video zie je bijvoorbeeld duidelijk dat een winterband het water in betere banen leidt dan een zomerband.

Waar het water bij de winterband (boven) in de wielkast blijft, vindt het bij de zomerband (onder) minder z’n weg en hoopt het water zich op:

Winterbanden voeren water beter af

Door deze betere afvoer voorkom je aquaplaning*.

*Bij aquaplaning hoopt zich zo veel water op voor je banden, dat je banden loskomen van het wegdek en je het contact met de weg verliest.

Zo herken je winterbanden

Winterbanden herken je dus aan de grotere profieldiepte (ongeveer 9 mm bij nieuwe banden) en het grote aantal zijwaartse groeven.

Maar om het je makkelijker te maken, kun je winterbanden ook aan symbolen op de zijkant van de band herkennen.

Op winterbanden tref je altijd het M+S-logo en het sneeuwvloksymbool aan.

M+S-logo

M+S staat voor Modder en Sneeuw. Dit is een al lang bestaande aanduiding voor banden met terreineigenschappen.

Het logo zegt niets over de winterse eigenschappen van de band, maar alle winterbanden en alle all-seasonbanden beschikken er wel over.

Het M+S-logo tref je soms ook aan op zomerbanden. Fabrikanten mogen dit logo zelf op de band zetten.

M+S-banden die vóór januari 2018 geproduceerd zijn, gelden in Duitsland nog als winterbanden tot 2024. Nieuwe winterbanden moeten over het sneeuwvloksymbool beschikken.

Sneeuwvloksymbool

Je enige garantie op een goedgekeurde winterband is een vermelding van het sneeuwvloksymbool, ook wel het Alpine-symbool of het 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake)-symbool genoemd.

De bandenfabrikant mag dit logo alleen plaatsen als er een remtest is gedaan op sneeuw.

Het sneeuwvloksymbool staat voor de minimale eisen waaraan een winterband moet voldoen. Je rijdt met dit logo op officiële winterbanden, maar het zegt nog niets over de kwaliteit.
Als je goede winterbanden wilt, bekijk dan de resultaten van >winterbanden test 2020.

Deze band heeft zowel het M+S-symbool als het Alpine-symbool op de wand van de band staan: het is dus een goedgekeurde winterband

Deze band heeft zowel het M+S-symbool als het Alpine-symbool op de wand van de band staan: het is dus een goedgekeurde winterband

Wanneer zijn winterbanden een noodzaak?

We zeggen het nog maar eens: de banden van je auto zijn het enige contact met de weg. En maken het verschil tussen een veilige en een onveilige rit.

Wist je dat: het contactvlak van herenschoenen maat 44 ongeveer hetzelfde contactvlak is van de banden onder je auto? 

Winterbanden zijn banden die speciaal zijn ontworpen voor winterse omstandigheden. Als de temperaturen onder de 7 graden Celsius zakken, bewijzen winterbanden in veel gevallen hun meerwaarde.

Sterker nog, als deze temperaturen langer aanhouden, dan zijn winterbanden zelfs een noodzaak. In het bijzonder als dit gepaard gaat met natte, winterse omstandigheden.

In landen met milde winters, waarbij de temperaturen amper in de buurt van het vriespunt komen, kun je soms ook volstaan met zomerbanden.

Maar beter voorbereid op wisselende weersomstandigheden ben je met all-seasonbanden die bij matige temperaturen tussen de 7 en de 15 graden Celsius betere prestaties leveren dan zomerbanden.

Uiteraard hangt de noodzaak van winterbanden ook af van de regels die ter plaatse gelden.

Wanneer winterbanden in Duitsland?

Zo ben je in Duitsland verplicht met winterbanden te rijden wanneer de omstandigheden dat vereisen. Deze plicht geldt ook voor personenauto’s en campers, maar niet voor motoren. In Duitsland geldt dus geen specifiek tijdvak voor winterbanden.

Maar sinds 2018 gelden wel nieuwe regels ten aanzien van winterbanden in Duitsland. Vanaf dit jaar moeten nieuwe winterbanden altijd van het sneeuwvloksymbool zijn voorzien.

Eerder waren ook M+S-banden goedgekeurd als winterbanden. Als je nog banden van vóór 2018* hebt zonder sneeuwvloksymbool, dan mag daar tot 2024 nog wel mee rijden.

*Of je banden hebt van vóór 2018 is te zien aan het zogenoemde “DOT (Department of Transportation) nummer”. Dit nummer staat op de zijkant van je band en bestaat uit 4 cijfers die de week en het jaar van productie aangeven. Zo komt een band met een nummer “4118” uit de 41e week van 2018.

Wanneer winterbanden in Oostenrijk?

Winterbanden zijn ook verplicht tijdens de winterperiode van 1 november tot en met 15 april in Oostenrijk, onder winterse omstandigheden. Sneeuw, ijs en gladheid vallen onder winterse omstandigheden.

De plicht geldt ook voor personenauto’s en campers, niet voor motoren.

Buiten deze periode kun je in bergachtige gebieden ook buiten de genoemde periode verplicht worden om op winterbanden in Oostenrijk te rijden. Dat staat dan aangegeven met verkeersborden.

Ook in andere Europese landen kan een verplichting op winterbanden gelden

Ook een aanzienlijk aantal andere Europese landen zijn winterbanden in de winterperiode of bij winterse omstandigheden verplicht.

Winterbandenverplichting in de verschillende Europese landen 

Winterbandenverplichting in de verschillende Europese landen
  • In Tsjechië zijn winterbanden van 1 november tot en met 31 maart verplicht bij winterse omstandigheden.
  • In Zwitserland zijn winterbanden niet verplicht, maar kun je wel een boete krijgen als je hinder veroorzaakt doordat je banden niet aan de omstandigheden zijn aangepast.
  • De Scandinavische landen: In Finland zijn winterbanden verplicht van begin december tot eind februari. Winterbanden zijn ook verplicht in Noorwegen, maar buitenlandse voertuigen hoeven niet aan deze eis te voldoen. In Zweden waren toeristen tot voor kort vrijgesteld van winterbanden, maar nu moeten alle auto’s van goedgekeurde winterbanden zijn voorzien van 1 december tot 31 maart.
  • In Italië geldt bijvoorbeeld een verplichting van 15 november tot en met 15 april in bepaalde gebieden die met borden worden aangegeven. In het bergachtige Aostadal zijn winterbanden in deze periode altijd verplicht.

Wintersporter? Ga niet op pad zonder winterbanden!

Je kunt dus eigenlijk niet zonder winterbanden als je in de winterperiode naar het buitenland gaat voor een (wintersport)vakantie. Al was het maar omdat de weersomstandigheden in de winter snel kunnen wijzigen.

Het gaat er dan specifiek om dat je met banden rijdt die over het bekende sneeuwvloksymbool (ook wel het Alpine-symbool of het 3PMSF-symbool genoemd) beschikken. Dat kunnen ook all-seasonbanden zijn.

Let op: in veel landen is het advies om minimaal 4 mm profiel op je winterbanden te hebben.

Wanneer kies je NIET voor winterbanden?

Wat je in ieder geval niet moet doen, is in de zomer doorrijden op winterbanden. Door de zachtere samenstelling van het rubber slijten ze sneller bij hogere temperaturen.

De prestaties verminderen zienderogen doordat winterbanden in de zomer vervormen. En de remweg neemt schrikbarend toe.

Ook de Allgemeine Deutsche Automobil-Club ontraadt winterbanden in de zomer:

“Hoe hoger de profieldiepte van de winterbanden en hoe hoger de omgevings- en asfalttemperaturen, hoe langer de remweg.”

In Italië kun je een boete krijgen die op kan lopen tot € 1.700 als je met winterbanden in de zomerperiode rondrijdt.

Pro-tip: kies je voor winterbanden, kies dan ook voor de 2-jaarlijkse bandenwissel. Wil je dat niet, kies dan voor all-seasonbanden waar je het hele jaar door op blijft rijden.

Maar er bestaat ook een goed alternatief voor winterbanden

We vertelden je al dat zomerbanden en winterbanden eigenlijk ook een compromis zijn. Idealiter wissel je banden voor alle natte, droge, warme en koude omstandigheden op de weg. Maar omdat dat niet te doen is, moet je keuzes maken.

In landen met een mild klimaat kan een all-seasonband dan een prima oplossing zijn. Deze banden zijn de laatste jaren sterk in kwaliteit verbeterd. Ze beschikken over het sneeuwvloksymbool, waarmee ze officieel gelden als winterbanden.

Uit tests blijkt dat sommige premium all-seasonbanden zelfs winterbanden verslaan op sneeuw en ijs.

Maar nadelen zijn er uiteraard ook, anders zou niemand meer z’n banden wisselen.

Winterbanden vergeleken met all-seasonbanden

All-seasonbanden zijn onder winterse omstandigheden beter dan zomerbanden, maar bieden wel minder grip op sneeuw en ijs. Ook slijten ze sneller als je veel kilometers maakt en zijn ze ‘s zomers minder zuinig.

Goede winterbanden presteren door hun zachtere rubbersamenstelling en de speciale lamellen beter als het gaat om tractie en grip in de sneeuw en op ijs.

Op besneeuwde wegen op ijzige hellingen heb je verreweg het meeste aan winterbanden. Je staat er op ijzige wegen ongeveer 6 meter eerder mee stil dan met all-seasonbanden.

Goede winterbanden presteren door hun zachtere rubbersamenstelling en de speciale lamellen beter als het gaat om tractie en grip in de sneeuw en op ijs

Als je geen trek hebt in regelmatige bandenwissels (minimaal 2 keer per jaar), kun je wat ons betreft volstaan met een goede set all-seasonbanden waarop je het hele jaar rijdt. Dat heeft zeker de voorkeur boven doorrijden op winterbanden in de zomer.

Kies dan wel een set all-seasonbanden met het sneeuwvloksymbool. Zo rijd je veilig én legaal onder winterse omstandigheden in verschillende Europese landen.

De verschillen, voordelen en nadelen van de soorten banden in schema

De voor- en nadelen van de verschillende soorten banden hebben we hier nog even voor je in een handig schema gezet.

Winterbanden Zomerbanden All-seasonbanden
Gemak 2x per jaar wisselen van banden 2x per jaar wisselen van banden Geen bandenwissel meer
Prestaties Beste prestaties op sneeuw en ijs en bij lage temperaturen Beste prestaties bij droog weer en hogere temperaturen Optimale prestaties tussen de 7 en de 15 graden Celsius
Aanschaf Naast winterbanden heb je ook zomerbanden nodig Naast zomerbanden heb je ook winterbanden nodig 1 set all-seasonbanden
Verbruikskosten Hoger brandstofverbruik, hogere kosten door wissel en opslag Lager brandstofverbruik, hogere kosten door wissel en opslag Hoger brandstofverbruik in de zomer, geen kosten voor wissel en opslag
Levensduur Met 2 sets banden gaan ze langer mee Minste slijtage door harder rubber 1 set slijt sneller

Goedkope winterbanden kopen?

Ben je op zoek naar de voordeligste keuze in winterbanden? Bij BandenExpert heb je een ruime keuze in merken en formaten en kan je naast premium winterbanden ook goedkope winterbanden online kopen. Waarbij je sowieso gemiddeld zo’n 30% goedkoper uit bent dan wanneer je je banden zou kopen bij je lokale garage.

Banden van goede kwaliteit

In principe zijn de banden van de meeste Europese merken vrijwel allemaal goed van kwaliteit, ook als het goedkope winterbanden betreft. Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van hoeveel je van je band vergt.

Vraag je met jouw auto of rijstijl meer van je banden? Dan kan het slimmer zijn om voor een wat duurder merk te kiezen.

Denk aan de lange termijn

Bedenk wel dat goedkope winterbanden je weliswaar op de korte termijn een besparing opleveren, maar meestal niet op de langere termijn.

Ze slijten namelijk sneller dan premium winterbanden. Als je het berekent over de totale looptijd, maakt het per saldo niet zo heel veel uit.

De Duitse testorganisatie ADAC simuleert slijtage van banden op een testbank. De testers slijten zowel goedkope winterbanden als premium banden af tot het minimumprofiel van 1,6 millimeter. Dit was het resultaat:

“De Avon WV7 haalde een kilometerstand van 28.000 kilometer, de Michelin Alpin 5 met bijna 62.000 kilometer meer dan twee keer zoveel.”

Winterbanden test 2020

Diverse autoclubs, magazines en websites in Europa hebben ook een winterbanden test 2020 uitgevoerd. Handig, want zo’n test geeft je vaak meteen een goed beeld van wat je van de band kunt verwachten.

“Let op: kijk bij een winterbandentest goed naar de maat van de banden. De resultaten lopen nogal eens uiteen als het een andere maat van hetzelfde type band betreft.”

Beste winterbanden 2020

Wil je weten wat de beste winterbanden 2020 zijn? De volgende winterbanden kwamen in 2020 goed uit recente tests (van onder andere Nederlandse autoclub ANWB en de Duitse testorganisatie ADAC):

Merken winterbanden

Bij BandenExpert hebben we winterbanden van vrijwel alle voorkomende merken. Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van verschillende winterbandenmerken waar veel vraag naar is.

Conclusie

De belangrijkste tips en adviezen bij het winterbanden kopen van BandenExpert nog eens kort samengevat:

  • Het veiligst is het om voor alle weersomstandigheden op de juiste banden te rijden. In de praktijk kun je hierbij het beste in de zomerperiode voor zomerbanden kiezen en in de winterperiode voor winterbanden.
  • Winterbanden zorgen voor aanzienlijk meer grip op sneeuw en ijs. Maar ook op nat wegdek ben je met winterbanden veiliger af.
  • Geen trek in tweejaarlijkse wissels? Kies dan voor vierseizoenbanden met het sneeuwvloksymbool, waar je het hele jaar door op rijdt.
  • Goedkope winterbanden leveren je misschien wel een besparing op, op korte termijn, maar niet op de langere termijn. Ze slijten namelijk sneller dan premium winterbanden. Per saldo maakt het dus niet zo heel veel uit.
  • Rij je niet veel in de winter en ga je niet naar het buitenland? Dan kun je eventueel ook volstaan met goede zomerbanden. Wees je er wel van bewust dat je een langere remweg en minder grip hebt bij koud en nat weer.
  • Zorg altijd voor de juiste bandenmaat, voldoende profiel (zomerbanden minimaal 2 mm, winterbanden minimaal 4 mm) en een goede bandenspanning.

Veelgestelde vragen

Bij BandenExpert krijgen we veel vragen over het gebruik van winterbanden. De meestgestelde vragen aan ons team, plus de bijbehorende antwoorden, hebben we hieronder voor je op een rij gezet.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice en stel je vraag via mail of in de live chat.

Vragen over het kopen van winterbanden



Vragen over het wisselen van winterbanden

Vragen over het monteren van winterbanden

Vragen over het rijden op winterbanden



Vragen over het profiel van winterbanden


Vragen over het kopen van winterbanden

Bij BandenExpert raden we onze klanten aan om vanaf oktober tot en met april op banden te rijden die voor de winter zijn bedoeld.

Dat houdt in dat je de winterbanden het beste al in (of vóór) september aanschaft. Op die manier ben je de jaarlijkse run op winterbanden voor.

Koop je winterbanden niet pas op het moment dat je merkt dat er sneeuw valt of als het glad wordt op de weg. De stelregel is dat je winterbanden aanschaft op het moment dat de temperatuur gaat zakken.

Bij temperaturen van 7 graden en lager, raden wij altijd aan om op winterbanden te gaan rijden.

Wil je toch normale autobanden kopen? Bekijk hier ons zomerbanden aanbod.

Het makkelijkste advies dat we je kunnen geven is het volgende: kies voor dezelfde bandenmaat als de maat die je nu onder je auto hebt liggen. Ook in het instructieboekje vind je de juiste maat banden voor onder jouw auto terug.

Niet alle autobanden zijn namelijk geschikt voor elk type auto. De juiste winterbanden kiezen is van een aantal factoren afhankelijk. Je hebt te maken met de steekmaat, de boutgaten, de velgmaat en de breedte van de band.

De steekmaat is de denkbeeldige cirkel die je door de boutgaten van het wiel kunt trekken. Pas als de steekmaat exact klopt, is de autoband goed vast te maken. Ook de boutgaten moeten precies passen, anders zit het wiel niet goed vast.

De velgmaat is ook belangrijk en de diameter van (winter)banden wordt uitgedrukt in inches. Tegenwoordig hebben de meeste auto’s wielen van 16 of 17 inch. Let er ook op dat als je de banden gaat vervangen dat de omtrek van het gehele wiel (inclusief de band) nagenoeg hetzelfde blijft als bij de band die er eerst op lag.

Tot slot dien je ook rekening te houden met de breedte van de band, zodat deze in de wielkast past en aan de binnenkant nergens tegenaan loopt.

Op de wang van elke band staan alle kenmerken vermeld. Van links naar rechts zie je daar de breedte, de hoogte, de velgmaat, de codes voor het draagvermogen en de maximale snelheid staan. Bij een 15-inch wiel past bijvoorbeeld de volgende band: 195/65 R15 91T.

Het eerste cijfer is de breedte van de band in millimeters (195), het tweede de hoogte als percentage van de breedte van de band (65). De R typeert de constructie van de band, in dit geval dus een radiaalband.

Het getal 15 staat hierbij voor de diameter in inches en 91 geeft aan wat het draagvermogen van de band is. De T staat voor een snelheidsindex van 190 km/h. Een eventuele volgende letter betekent dat de snelheid 10 km/h hoger is.

Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.

Tegelijkertijd slijt je andere set niet op het moment dat je met winterbanden aan het rijden bent. Over het algemeen blijven de kosten dus ongeveer hetzelfde, misschien iets hoger.

Winterbanden prijzen verschillen onderling wel per merk en maat. Waar een gemiddelde set zo rond de € 300 kost, zijn ook wel goedkope winterbanden te vinden, waarbij je in totaal tussen de € 200 en € 250 kwijt bent.

Bepaal voorafgaand aan je koop wat voor winterbanden je nodig hebt.

  • Is je rijstijl sportief of juist rustig?
  • Rijd je veelal lange of juist altijd korte afstanden?
  • Snelweg of juist in de stad?

Ook je persoonlijke merkvoorkeur en het gewicht en vermogen van je auto spelen een rol bij het maken van een keuze voor nieuwe winterbanden.

Het is altijd slim om je winterbanden online te kopen via BandenExpert. Dat levert je namelijk een besparing op van zo’n 30% ten opzichte van je lokale garage. Bovendien bespaar je niet alleen op de banden, maar ook op de montage.

Let dan wel op deze punten wanneer je je autobanden online koopt.

Nee, het is goedkoper als je in Nederland je winterbanden online bestelt. Wist je dat Nederland een echt bandenland is? Maar liefst 40% van alle in Europa verkochte banden komt uit Nederland. BandenExpert werkt samen met tientallen fabrikanten en distributeurs om jou de laagste prijzen te bieden.

Vragen over het wisselen van winterbanden

Als de buitentemperatuur in de buurt van de 7 graden Celsius of lager komt, is het tijd om op winterbanden te gaan rijden. Over het algemeen is dat in de maanden oktober tot aan april. Als je je banden in september in huis hebt, ben je ruimschoots op tijd voor het winterseizoen.

De maanden april tot en met september zijn de maanden om op zomerbanden te rijden. Dat houdt in dat je je winterbanden het beste eind maart kunt (laten) omwisselen. Deze presteren het beste bij temperaturen van boven de 7 graden Celsius.

Vragen over het monteren van winterbanden

Voor het wisselen van je winterbanden heb je bij BandenExpert verschillende mogelijkheden. Je kunt ervoor kiezen om ze zelf te monteren. Wil je toch liever dat dit door professionals gedaan wordt? We beschikken over een netwerk van meer dan 1.000 montagepartners. Waarschijnlijk dus ook bij een garage bij jou in de buurt.

Onze montagepartner wisselt je banden voor een tarief van € 15 tot € 25 per band (afhankelijk van het formaat van je banden).

Als je zelf handig genoeg bent of iemand kent die je kan helpen, kun je de winterbanden zelf aan huis wisselen. We bezorgen de banden dan gewoon bij je thuis of op het door jou opgegeven adres.

Vragen over het rijden op winterbanden

Gemiddeld genomen gaan voorbanden zo’n 30.000 tot 40.000 kilometer mee en achterbanden wat langer, maar er zijn uiteraard meerdere factoren die een rol spelen. Zoals rijstijl, het soort wegen waarover je rijdt en de auto zelf.

Het beste kun je kijken naar de profieldiepte van de banden om te zien of ze aan vervanging toe zijn. Voor winterbanden geldt dat de profieldiepte minimaal 4 mm moet zijn, wil je nog gebruik kunnen maken van de speciale eigenschappen van winterbanden.

Je kunt dit makkelijk meten door een muntstuk van 2 euro in een van de groeven te steken. Zolang de zilveren buitenrand helemaal in het profiel verdwijnt, is de diepte nog goed genoeg.

Over het algemeen is de bandenspanning op een band normaal gesproken tussen 2,0 en 4,0 bar. De bandenspanning voor winterbanden is in principe hetzelfde als voor andere banden.

Wel is het zo dat als je met winterbanden rijdt en de temperatuur buiten meer is dan 7 graden, het aan te raden is om de bandenspanning met 0,2 bar te verhogen.

Hierdoor maak je de winterband wat strakker en kan er minder warmteontwikkeling optreden. Lees hier meer informatie over bandenspanning in het algemeen.

Het is niet aan te raden om in de zomer op winterbanden te rijden. Winterbanden in de zomer zorgen namelijk voor een langere remweg en voor minder grip op de weg. Daar komt nog bij dat je winterbanden in een warme zomer een stuk sneller slijten. Met als gevolg dat je ze eerder moet vervangen en je dus duurder uit bent. Een alternatief kan zijn om te kiezen voor all-seasonbanden.

In sommige Europese landen zijn winterbanden (voor een bepaalde periode) verplicht. In de meeste landen in en rond de Alpen is het bij winterse omstandigheden verplicht om op winterbanden te rijden. Zo is het in landen als Duitsland en Oostenrijk verplicht. Ga je in de winterperiode op reis, check dan altijd of winterbanden verplicht zijn en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Lees meer over de regels in “Winterbanden in het buitenland”.

Vragen over het profiel van winterbanden

Dit heeft te maken met de rubbersamenstelling van de band, de diepte van het profiel en het patroon van de banden en met de kleine spleetjes in het loopvlak van de band.

Er zit een hoger gehalte aan natuurrubber in winterbanden waardoor ze soepel blijven bij kou en meer in contact staan met het wegdek. Ook hebben winterbanden duizenden kleine groefjes in hun profielblokken.

Die worden gebruikt om water te verspreiden en aquaplaning te voorkomen. Ook het profielpatroon van een winterband is dieper dan dat van een zomerband.

Wettelijk gezien geldt voor winterbanden dezelfde eis als voor alle banden: een minimale profieldiepte van 1,6 mm. Maar dat is echt heel minimaal, zeker voor winterbanden.

Bandenfabrikanten en organisaties als ADAC en ANWB adviseren je winterbanden te vervangen bij een profieldiepte van 4 mm.

Het profiel van een winterband is het beste op te meten met een muntstuk van 2 euro. Steek zo’n muntstuk in een groef van de band en als de zilveren rand volledig in de band verdwijnt, zit er nog genoeg profiel op je winterband. Zo niet, dan zijn ze aan vervanging toe.